Generatieve AI en innovatiemanagement: een winnende combinatie

Generatieve AI en innovatiemanagement: een winnende combinatie

“Generatieve AI beïnvloedt vrijwel elk aspect van innovatie en de ontwikkeling van nieuwe producten. En we staan nog maar aan het begin,” stelde Dr. Vera Blazevic, terwijl ze studenten meenam op een boeiende reis door de snel veranderende wereld van generatieve AI. Haar advies: “Omarm generatieve AI, maar wees je bewust van de beperkingen en laat je inspireren om te innoveren. AI zal mensen niet vervangen. Mensen die AI gebruiken, zullen degenen vervangen die dat niet doen!”

De sessie van Blazevic, ‘De impact van generatieve AI op innovatiemanagement’, is onderdeel van de Digital Strategy Week op de campus in Maastricht, een onderdeel van de Digital Business-keuzevak van MaastrichtMBA. Vera Blazevic is alumnus van de Universiteit Maastricht, waar ze ook haar promotieonderzoek deed. Momenteel werkt ze als universitair hoofddocent Digital Marketing & Innovatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en als gastprofessor aan de RWTH Aachen bij het Instituut voor Technologie- en Innovatiemanagement. Ze is een expert op het gebied van de impact van generatieve AI op het management van verschillende innovatietaken. Haar onderzoek is gepubliceerd in vooraanstaande tijdschriften en is bekroond met diverse prijzen, waaronder recent de AACSB Influential Leader Award, de Christer Karlsson Award van de Innovation & Product Development Management Conference, de Frontiers in Services Award voor gedurfd, transdisciplinair en nieuwsgierigheidsgedreven onderzoek, en de Albert L. Page Award voor uitstekende professionele bijdragen aan het Journal of Product Innovation Management.

Wat is generatieve AI?

Voordat ze ingaat op de waarde van generatieve AI voor innovatiemanagement, legt Blazevic uit wat generatieve AI precies is. Generatieve AI verwijst naar een klasse van kunstmatige-intelligentiesystemen die nieuwe content genereren—zoals tekst, afbeeldingen of video’s—door patronen uit bestaande data te leren. Een van de bekendste voorbeelden is ChatGPT van OpenAI. Andere voorbeelden zijn tools zoals DALL·E (voor beeldgeneratie) en Runway (voor videogeneratie).

Generatieve AI wordt in een adembenemend tempo geadopteerd omdat de tools uiterst gebruiksvriendelijk zijn, de interactie via natuurlijke taal plaatsvindt en er geen uitgebreide training nodig is. “We staan pas aan het begin, de ontwikkelingssnelheid is ongelooflijk en de kwaliteit verbetert snel,” betoogt Blazevic. Echter, hoewel krachtig en innovatief, brengt generatieve AI ook uitdagingen en problemen met zich mee, zoals bias in bias out, het gebrek aan transparantie (black box), negatieve milieueffecten, het risico van overtuigende nepcontent en kwesties rond intellectueel eigendom en auteursrecht. Om nog maar te zwijgen over de vele ethische overwegingen, zoals de potentiële impact van AI op werkgelegenheid, het ethisch beheer van persoonlijke gegevens in AI-systemen, de bescherming van privacy en de verantwoordelijkheid voor algoritmes.

Generatieve AI en innovatiemanagement

Generatieve AI kan een cruciale rol spelen, met name in de vroege fase van het innovatieproces, legt Blazevic uit. Door nieuwe ideeën en oplossingen te genereren op basis van bestaande data, versnelt het proces en onthult het nieuwe benaderingen en ideeën die menselijke teams mogelijk over het hoofd zien. Tijdens een groepsoefening ervoeren studenten de kracht van generatieve AI. Ze brainstormden eerst traditioneel over de vraag ‘hoe duurzaamheid in de mode-industrie te verbeteren’. Daarna raadpleegden ze ChatGPT en vergeleken ze de resultaten. Conclusie: AI gaf een vliegende start, hielp bij het structureren en opvullen van hiaten en leverde meer out-of-the-box ideeën op. Sommigen vonden echter dat traditioneel brainstormen leuker was.

Volgens Blazevic stelt generatieve AI teams in staat zich meer te richten op het verfijnen en uitvoeren van ideeën in plaats van ze vanaf nul te bedenken. Dit verhoogt creativiteit en efficiëntie en duwt de grenzen van innovatie verder. Ze demonstreert dit overtuigend met het AI-ondersteunde Double Diamond Framework, een combinatie van het gevestigde design thinking Double Diamond-model en de kracht van kunstmatige intelligentie. Dit model maakt het ontwerpproces sneller, meer data-gedreven en flexibeler. Het helpt teams twee keer zoveel ideeën te genereren, beter te prioriteren, sneller itereren en effectievere oplossingen te leveren, wat uiteindelijk de kans op succesvolle innovatie vergroot.

Waardevolle inzichten

Benjamin Sleiman, Area Manager bij CPM Europe, is enthousiast over de sessie van Blazevic. “Vera gaf een geweldig overzicht van generatieve AI in het algemeen en de mogelijkheden voor innovatiemanagement in het bijzonder. AI zal – of is al – een groot deel van ons professionele leven, en daarom is het essentieel om de kansen en uitdagingen te begrijpen. Het helpt me nu al efficiënter te werken. Het is ook een geweldig hulpmiddel om creativiteit te stimuleren en om verder te bouwen op de door AI gegenereerde ideeën.”

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op de website van MaastrichtMBA en belicht de inzichten en ervaringen van studenten tijdens de module Digital Strategy van het keuzevak Digital Business. Het MaastrichtMBA-programma heeft een modulair parttime format voor executives en biedt twee trajecten: de On-Campus MBA en de Online MBA. Het programma heeft een Triple Crown-accreditatie en richt zich op professionals met minimaal 5 jaar werkervaring.

Sign up for premium content

Become a member of UMIO Prime if you want access to content that goes beyond the collection we are showing here. it is simple, fast and free of charge!

UMIO Prime

Sign up for premium content

Become a member of UMIO Prime if you want access to content that goes beyond the collection we are showing here. it is simple, fast and free of charge!

UMIO Prime

Download our programme overview

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.