Als je ooit een reep Tony’s Chocolonely-chocolade hebt gegeten, is het je ongetwijfeld opgevallen dat alle Tony’s repen in ongelijke stukken zijn verdeeld. Het is Tony’s smakelijke manier om hun chocovrienden eraan te herinneren dat de winsten in de chocolade-industrie oneerlijk verdeeld zijn. Tony’s Chocolonely is misschien wel de beroemdste Nederlandse sociale onderneming. Het lijkt alleen maar passend dat onze studenten de kracht van sociale ondernemingen en sociale impact – en van Tony’s Chocolonely – onderzochten onder het genot van een lekker, ongelijk stukje Tony’s. Voedsel voor de geest en voedsel voor de ziel – is er een betere combinatie om een college mee te beginnen?
Deze sessie, Entrepreneurship in Emerging Markets, is onderdeel van de onderwijsweek Entrepreneurship and New Business Development. Bij MaastrichtMBA bestaat een onderwijsweek uit vijf lesdagen gevuld met inspirerende sessies en lezingen die zich richten op het specifieke thema van de onderwijsweek. In deze week is er een ontdekkingsreis over ondernemerschap en zijn er sessies gewijd aan verschillende aspecten van leiderschap.
De sessie, onder leiding van Assistant Professor of Organisation, Strategy and Entrepreneurship Abel Diaz, begint met een diepgaande discussie over ondernemerschap binnen de informele economie, waarbij verbanden worden gelegd tussen sociaal ondernemerschap in zowel formele als informele settings.
Een case study in duurzame impact
Vervolgens introduceert Abel de casus van Tony’s Chocolonely, een pionier in de chocolade-industrie, die laat zien hoe een sociale onderneming de industrienormen kan herdefiniëren en een positieve sociale impact kan creëren. De visie van het bedrijf van een 100% slavernijvrije chocoladesector heeft niet alleen het bewustzijn over slavernij in de cacao-industrie vergroot, maar heeft ook geleid tot belangrijke veranderingen in de toeleveringsketen. Door een transparante en traceerbare waardeketen te creëren, heeft Tony’s Chocolonely aangetoond dat sociale ondernemingen de praktijken in de hele sector kunnen beïnvloeden en consumenten kunnen inspireren om ethische keuzes te maken.
Deze casus dient als grondslag voor het verkennen van concepten zoals doelmatig denken en duurzaamheidselementen binnen bedrijfsmodellen, waardoor studenten een uitgebreid begrip krijgen van het ondernemerstraject en de uitdagingen waarmee sociale ondernemingen te maken hebben. ‘Deze sessie helpt studenten de nuances van sociale ondernemingen en hun potentieel om duurzame impact te creëren, te begrijpen. We bespreken de complexiteit van de bedrijfsmodellen van sociale ondernemingen,’ legt Abel uit. ‘Als studenten dit begrijpen, begrijpen ze ook wat er achter de strategie van sociale ondernemingen zit en hoe ze duurzame bedrijfsstrategieën kunnen implementeren. Dit helpt hen op hun beurt te begrijpen hoe ze binnen hun eigen baan het belangrijke werk dat sociale ondernemingen doen écht kunnen ondersteunen.’
Inzichten uit de praktijk
Tijdens deze sessie nodigt Abel Pedro Eikelenboom van Euclid Network uit om studenten te voorzien van inzichten uit de praktijk. Euclid Network zet aan tot positieve verandering door het verbinden, verbeteren en vieren van sociale ondernemers, sociale vernieuwers en hun ondersteunende organisaties die hen helpen de weg vrij te maken voor een sociaal inclusieve en groene economie en samenleving. Pedro geeft waardevolle inzichten in de rol van sociale ondernemingen in het bredere bedrijfsecosysteem en benadrukt het belang van ondersteunende ecosystemen en monitoring van sociale ondernemingen in Europa. Zijn discussie belicht de uitdagingen en kansen voor sociale ondernemingen en het potentieel voor samenwerking met reguliere bedrijven om een grotere sociale impact te bereiken.
‘Sociale ondernemingen zijn echte bedrijven met unieke bedrijfsmodellen die sociale problemen en milieuproblemen aanpakken,’ benadrukt Pedro. Hij moedigt studenten aan om na te denken over hoe reguliere bedrijven sociale ondernemingen kunnen integreren in hun inkoopprocessen en zo een duurzamer en sociaal verantwoordelijker bedrijfsklimaat kunnen bevorderen.
‘Mijn doel voor deze lezing is dat studenten sociale ondernemingen echt begrijpen,’ zegt Pedro. ‘Als ze weten wat deze ondernemingen zijn en hoe ze vergelijkbare, maar ook andere uitdagingen hebben dan andere bedrijven, kunnen ze ideeën bedenken over hoe ze duurzaam met deze organisaties kunnen samenwerken. Als ze bijvoorbeeld bij inkoop weten hoe sociale ondernemingen werken, kunnen ze manieren gaan bedenken om diensten en artikelen in te kopen bij sociale ondernemingen. Of ze kunnen gaan samenwerken met sociale ondernemingen om hun duurzaamheidsdoelen te bereiken. Elke kleine stap is een stap in de goede richting.’
Het belang van het creëren van een positieve impact
Naast het motiverende aspect van werken met sociale ondernemingen benadrukt Amy Collinson, Executive MBA-student, het motiverende aspect van het werken voor een bedrijf dat sociale problemen en milieuproblemen aanpakt: ‘Het voelt beter en motiverender om te werken aan het oplossen van een probleem, of het nu sociaal of milieugericht is. Deze sessie heeft me verder verbonden met het idee van duurzaamheid en het belang van het creëren van een positieve impact. Het heeft mijn horizon verbreed.’ Iets wat haar MBA-ervaring al vaker heeft gedaan, vertelt Amy. ‘Ik zit in een niche-industrie en een kleine, gesloten bubbel. Dit MBA-traject heeft me geholpen om buiten die bubbel te treden en nieuwe mensen uit allerlei verschillende sectoren te ontmoeten. Ik kom oorspronkelijk uit Nieuw-Zeeland en heb tien jaar in Europa gewoond, in een paar verschillende landen. Maar door deel te nemen aan dit programma realiseerde ik me hoe klein mijn bubbel was. Ik heb veel connecties binnen mijn branche, maar daarbuiten stappen was echt cool en waardevol. Het heeft me zoveel nieuwe ideeën en perspectieven gegeven.’
Dit artikel is een verslag van een lecture die onderdeel is van het MaastrichtMBA-programma. Het artikel verscheen oorspronkelijk op de website van MaastrichtMBA. Lees het originele artikel hier.