De transformatie die het primair onderwijs heeft doorgemaakt, zorgt voor complexe vraagstukken. Met dit leiderschapstraject geven we een impuls aan de ambities van Stichting Kindante en vergroten we de impact van schoolleiders zodat zij uiteindelijk het verschil kunnen maken!
Over Stichting Kindante
Stichting Kindante verzorgt onderwijs in de gemeenten Beek, Beekdaelen, Echt-Susteren, Sittard-Geleen en Stein. Gezamenlijk hebben de Kindante-scholen bijna 9000 leerlingen. Het bestuur en BURO van Kindante werken vanuit Sittard.
Door zich te richten op de kwaliteit van onderwijs met alles wat daarbij hoort, wil Kindante waarmaken dat het kind altijd voorop staat. Vandaag én morgen. Bij Kindante is elk kind uniek en zijn alle kinderen gelijkwaardig. Kindante bestuurt 29 basisscholen, 3 scholen voor speciaal basisonderwijs en 2 scholen voor speciaal onderwijs/voortgezet speciaal onderwijs.
De uitdaging
De transformatie die het primair onderwijs heeft doorgemaakt, zorgt voor nieuwe complexe vraagstukken. Hoe gaan we om met het groeiende lerarentekort? Hoe faciliteren we passend onderwijs? En hoe kunnen we het hoofd bieden aan de terugloop van het aantal leerlingen in het basisonderwijs? Van schoolleiders vraagt dit om meer strategisch en school overstijgend denken en handelen, en daarmee integraal bijdragen aan de beleidsvorming van de overkoepelende scholenstichting.
De aanpak
UMIO heeft samen met Stichting Kindante een op maat gemaakt leertraject ingericht. Daarin zijn de leidende principes bepaald, is in nauwe afstemming met alle deelnemende partijen het programma ontworpen en zijn er aansluitend op thema-niveau diverse leermodules ingericht met een duidelijke focus op de praktische impact.
- Strategisch denken en handelen
- Innovatie en ondernemerschap
- Persoonlijk leiderschap
- Lerende organisatie
- Vitaliteit
- Action learning projecten
- Individuele coaching
- Learning communities
Beoogde uitkomsten
Het leiderschapstraject van UMIO en Stichting Kindante beoogt het ambassadeurschap door en de invloed van leidinggevenden binnen de scholen verder te bevorderen zodat de schoolleiders uiteindelijk degenen zijn die het verschil kunnen maken.
Met nog enkele maanden te gaan in dit traject is het te vroeg voor een volledige impactmeting. De tussentijdse feedback van de deelnemers en vanuit de Stichting is echter veelbelovend: de samenwerking en communicatie is nu al sterk verbeterd!